תנ"ך על הפרק - איוב מא - מצודת ציון

תנ"ך על הפרק

איוב מא

789 / 929
היום

הפרק

הֵן־תֹּחַלְתּ֥וֹ נִכְזָ֑בָה הֲגַ֖ם אֶל־מַרְאָ֣יו יֻטָֽל׃לֹֽא־אַ֭כְזָר כִּ֣י יְעוּרֶ֑נּוּ וּמִ֥י ה֝֗וּא לְפָנַ֥י יִתְיַצָּֽב׃מִ֣י הִ֭קְדִּימַנִי וַאֲשַׁלֵּ֑ם תַּ֖חַת כָּל־הַשָּׁמַ֣יִם לִי־הֽוּא׃לא־לֽוֹ־אַחֲרִ֥ישׁ בַּדָּ֑יו וּדְבַר־גְּ֝בוּר֗וֹת וְחִ֣ין עֶרְכּֽוֹ׃מִֽי־גִ֭לָּה פְּנֵ֣י לְבוּשׁ֑וֹ בְּכֶ֥פֶל רִ֝סְנ֗וֹ מִ֣י יָבֽוֹא׃דַּלְתֵ֣י פָ֭נָיו מִ֣י פִתֵּ֑חַ סְבִיב֖וֹת שִׁנָּ֣יו אֵימָֽה׃גַּ֭אֲוָה אֲפִיקֵ֣י מָֽגִנִּ֑ים סָ֝ג֗וּר חוֹתָ֥ם צָֽר׃אֶחָ֣ד בְּאֶחָ֣ד יִגַּ֑שׁוּ וְ֝ר֗וּחַ לֹא־יָב֥וֹא בֵֽינֵיהֶֽם׃אִישׁ־בְּאָחִ֥יהוּ יְדֻבָּ֑קוּ יִ֝תְלַכְּד֗וּ וְלֹ֣א יִתְפָּרָֽדוּ׃עֲ‍ֽ֭טִישֹׁתָיו תָּ֣הֶל א֑וֹר וְ֝עֵינָ֗יו כְּעַפְעַפֵּי־שָֽׁחַר׃מִ֭פִּיו לַפִּידִ֣ים יַהֲלֹ֑כוּ כִּיד֥וֹדֵי אֵ֝֗שׁ יִתְמַלָּֽטוּ׃מִ֭נְּחִירָיו יֵצֵ֣א עָשָׁ֑ן כְּד֖וּד נָפ֣וּחַ וְאַגְמֹֽן׃נַ֭פְשׁוֹ גֶּחָלִ֣ים תְּלַהֵ֑ט וְ֝לַ֗הַב מִפִּ֥יו יֵצֵֽא׃בְּֽ֭צַוָּארוֹ יָלִ֣ין עֹ֑ז וּ֝לְפָנָ֗יו תָּד֥וּץ דְּאָבָֽה׃מַפְּלֵ֣י בְשָׂר֣וֹ דָבֵ֑קוּ יָצ֥וּק עָ֝לָ֗יו בַּל־יִמּֽוֹט׃לִ֭בּוֹ יָצ֣וּק כְּמוֹ־אָ֑בֶן וְ֝יָצ֗וּק כְּפֶ֣לַח תַּחְתִּֽית׃מִ֭שֵּׂתוֹ יָג֣וּרוּ אֵלִ֑ים מִ֝שְּׁבָרִ֗ים יִתְחַטָּֽאוּ׃מַשִּׂיגֵ֣הוּ חֶ֭רֶב בְּלִ֣י תָק֑וּם חֲנִ֖ית מַסָּ֣ע וְשִׁרְיָֽה׃יַחְשֹׁ֣ב לְתֶ֣בֶן בַּרְזֶ֑ל לְעֵ֖ץ רִקָּב֣וֹן נְחוּשָֽׁה׃לֹֽא־יַבְרִיחֶ֥נּוּ בֶן־קָ֑שֶׁת לְ֝קַ֗שׁ נֶהְפְּכוּ־ל֥וֹ אַבְנֵי־קָֽלַע׃כְּ֭קַשׁ נֶחְשְׁב֣וּ תוֹתָ֑ח וְ֝יִשְׂחַ֗ק לְרַ֣עַשׁ כִּידֽוֹן׃תַּ֭חְתָּיו חַדּ֣וּדֵי חָ֑רֶשׂ יִרְפַּ֖ד חָר֣וּץ עֲלֵי־טִֽיט׃יַרְתִּ֣יחַ כַּסִּ֣יר מְצוּלָ֑ה יָ֝֗ם יָשִׂ֥ים כַּמֶּרְקָחָֽה׃אַ֭חֲרָיו יָאִ֣יר נָתִ֑יב יַחְשֹׁ֖ב תְּה֣וֹם לְשֵׂיבָֽה׃אֵֽין־עַל־עָפָ֥ר מָשְׁל֑וֹ הֶ֝עָשׂ֗וּ לִבְלִי־חָֽת׃אֵֽת־כָּל־גָּבֹ֥הַּ יִרְאֶ֑ה ה֝֗וּא מֶ֣לֶךְ עַל־כָּל־בְּנֵי־שָֽׁחַץ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

יוטל. יושלך: יעורנו. מל׳ התעוררות: בדיו. אבריו וכן יאכל בדי עורו (לעיל יח) והוא מושאל מבדי האילן:ודבר גבורות. וענין גבורות כמו על דבר פעור (במדבר כה):וחין. כמו וחן היות לדוד ניר (מ״א יא) והוא כמו נר:ערכו. מל׳ ערך ושומא: פני לבושו. הלבוש הנראה לעין יקרא פני וכן אל מול פניו (שמות כח):רסנו. והוא הדבר ההושם בפי הסוס להטותו הדרך ע״י כמו במתג ורסן (תהלים לב): אפיקי. ענין חוזק כמו אפיקי נחושה (לעיל מ):חותם. ענין סתימה כמו כי חתום הוא (ישעיה כט):צר. דחוק: ורוח. כן יקרא האויר וכן שאפה רוח (ירמיה ב): איש באחיהו. כן יאמר בדברים השווים וכן מקבילות הלולאות אשה אל אחותה (שמות כו):יתפרדו. מל׳ פרוד והפרשה: עטישותיו. לשון עטוש ידוע בדרז״ל וכן אמרו המתעטש בתפלתו (ברכות כד):תהל. תזריח כמו בהלו נרו (לעיל כט):כעפעפי. הוא אישון העין והושאל לבקיעת אור השחר וכן בעפעפי שחר (לעיל ג): לפידים. הוא העץ שמנדדים בו האש ואף הוא יבער מן האש וכן כלפיד יבער (ישעי׳ סב):כידודי. עניינו ניצוצות ואין לו דומה:יתמלטו. יושלכו כמו אל מראיו יוטל: מנחיריו. הם נקבי האף כמו הוד נחרו אימה (לעיל לט):כדוד. כקדרה כמו בסירות ובדודים (דה״ב לב):נפוח. מעלה רתיחה כמו סיר נפוח אני רואה (ירמיה א) ויקרא כן כי מעלה נפוחים ואבעבועות:ואגמון. הם כלי מכלי הבשול: נפשו. על הנשימה יאמר בדרך שאלה:גחלים. בחסרון כ״ף הדמיון ורבים נמצאים כן:תלהט. תבער ותשרף כמו תלהט הרים (תהלים פג):ולהב. שלהבת: ילין. ענין התמדה:תדוץ. תגיל ותשמח כי שישו אתה משוש (ישעי׳ סו) תרגומו דוצו:דאבה. עצבון כמו ודאבון נפש (דברים כח): מפלי. ענין הבקיע וההבדל ובדרז״ל אית ביה פילי (פסחים מד) והוא קרוב ללשון אשר יפלה ה׳ (שמות יא) שהוא ענין הפרשה והבדלה:ימוט. מל׳ נטיה: כפלח. כן יקרא אבן הרחים וכן פלח רכב (שופטים ט) כי פלח הוא ענין בקוע כמו יפלח כליותי (לעיל יז) ואבני הרחיים העליון והתחתון נראים כאלו נבקעו מאבן אחת: משתו. כמו משאתו באל״ף והוא מל׳ נשא ורוממות:יגורו. יפחדו כמו ויגר מואב (במדבר כב):אילים. חזקים כמו אל גוים (יחזקאל לא):משברים. כן יקראו גלי הים כמו משבריך וגליך (יונה ב) ע״ש שנראים כמשברים את הים ואף המה יושברו מעצמן:יתחטאו. ענין חסרון כמו קולע באבן אל השערה ולא יחטיא (שופטים כ): חנית מסע ושריה. הם שמות כלי זיין: בן קשת. אמר בדרך השאלה על החץ היוצא מן הקשת כבן היוצא מן האם:קלע. כן שם הכלי אשר יזרקו בו האבנים וכן כף הקלע (ש״א כה): תותח. שם כלי מה עשוי לזרוק בו אבנים גדולות להפיל החומה:כידון. מין חנית או רומח: חדודי. מל׳ חד וחריף:חרש. כמו חרס בסמ״ך:ירפד. ענין הצעה למשכב כמו רפדתי יצועי (לעיל יז):חרוץ. מל׳ חריצים וחדודים כמו למורג חרוץ (ישעיה מא):עלי. כעלי ותחסר כ״ף הדמיון: כסיר. כעין קדרה כמו סיר הבשר (שמות וז):מצולה. עומק הים כמו ותשליכני מצולה (יונה ב):כמרקחה. ענין ערבוב כמו רוקח מרקחת (שמות ל): נתיב. שביל ודרך:תהום. עומק הים: העשו. כמו העשוי ביו״ד ור״ל אשר עשוי ודוגמתו הבאה ליעקב (בראשית מו) ומשפטו אשר באה:חת. ענין פחד כמו ואל תחת (יהושע א): בני שחץ. אנשי גאוה כמו לא הדריכוהו בני שחץ (לעיל כח):

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך